Jeho navýšení schválili středočeští zastupitelé na svém dnešním jednání. Ještě ho však musí schválit Rada hlavního města Prahy. „Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ říká radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN).
„Změna a navýšení tarifu PID je nezbytné, nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo 10 let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 %. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila,“ komentoval připravovanou změnu radní pro mobilitu Václav Borecký (STAN). Bez zdražení jízdného by muselo podle vedení kraje dojít ještě k větší redukci počtu spojů, než dochází již teď. Schválené změny se naopak nedotknou obyvatel hlavního města, neboť u nich nedojde ke změně cen jízdného pro pražská časová pásma P, 0 a B.
Tržby v minulém roce vlivem pandemie Covid-19 klesly o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ doplnil radní pro mobilitu. Navýšení by přineslo od 1. července do konce roku podle předpokladu cca 90 milionů korun a v roce 2022 celkem cca 250 miliónů korun.
U časového jízdného dochází ke změnám jízdného pouze pro cestování ve vnějších pásmech, případně dojezdovém pásmu 0 na území Prahy. Měsíční a čtvrtletní kupóny jsou zdraženy o 25 %, cena ročního jízdného je stanovena na 9,5násobek ceny měsíční. U ročních kupónů proběhne oproti stávajícímu stavu zdražení o 10-15 %, což přináší ještě větší zvýhodnění než za stávajícího stavu.
Zdražení jízdného a další změny v integrované dopravě jsou jen prvními kroky, které nové vedení kraje plánuje. Další si vyžádají požadavky na bezemisní provoz v autobusové dopravě či zavádění systému ETCS a střídavé trakce na železnici. „Půjde o miliardové částky, které nebude možné financovat bez výrazné finanční pomoci státu, nebo celkové restrukturalizace veřejné dopravy,“ doplnil radní pro mobilitu.