už odeslali například i z Rudné, stochovská radnice připravuje na začátek školního roku jednání zástupců místních samospráv a kraje.

Výše požadovaných doplatků vychází ze studie, kterou si nechal Středočeský kraj vypracovat v roce 2019. Nebyla však jediná, postupně jich podle veřejných zdrojů realizoval více. Celkově za ně zaplatil přes dva miliony korun. „Letos v jsme zveřejnili předběžné výsledky pro jednotlivé obce dle nových standardů, a to v takové výši, kdyby standardy platily už v letošním roce,“ uvedl mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka. Z tohoto modelu se jednotlivé obce dozvěděly, že by měly platit statisícové až milionové částky ročně. V ročních rozpočtech pohybujících se okolo 20 milionů korun jsou přitom platby jako 370 tisíc pro Velkou Dobrou, 1,2 milionu pro Tuchlovice, přes 600 tisíc korun pro Družec, 2,8 milionu pro Unhošť nebo 12 milionů v případě Kladna často velmi zásadní.

„Návrh smlouvy včetně návrhu příspěvku pro příští rok budou obcím zasílány od konce srpna až do října, a průběžně budou nadále projednávány. Smlouvy by měly být uzavřeny s účinností od 1. ledna 2022,“ připomněl Buchetka. Už dříve uvedl, že pokud obce na požadavky nepřistoupí, autobusy u nich nebudou zastavovat a budou plnit pouze základní zákonnou obslužnost. „Nevidíme do účetnictví a do financí spojených s autobusovou dopravou. Pokud bychom se nedohodli, jsme připravení si v krajním případě koupit spolu s okolními obcemi vlastní autobus a provozovat ho. Jak máme vysvětlil občanům, že bychom měli doplácet na středočeskou dopravu, a přitom nemít peníze na rozvoj obce,“ reagoval dokeský starosta Stanislav Machulka. Starostové jdou ale ve svých úvahách ještě dále. „Nyní po nás chtějí 300 tisíc korun, za rok to může být půl milionu a později i milion. I proto naše zastupitelstvo přijalo usnesení, kdy navrhovaný systém odmítáme,“doplnil starosta Velké Dobré.

Důležitý bude postoj Kladna, které zatím požadavek na spolufinancování krajských spojů oficiálně nekomentuje.

Zatímco zdražení jízdného kraj ve spolupráci s vedením Prahy prosadil, u spolufinancování podle nového modelu to tak jednoduché nebude. „Aktuálně probíhají dílčí úpravy na základě připomínek obcí a stanovení odhadu ekonomických parametrů pro rok 2022, které se samozřejmě budou lišit vzhledem k dynamicky se vyvíjející situaci,“ přiznává mluvčí krajské integrované dopravy, že ani tato organizace si není svými závěry zcela jistá.