„Elektrokola jsou fajn alternativou k hromadné dopravě i jízdě autem. Díky menší fyzické náročnosti je využívají všechny věkové generace a těší mě, že ve stále větším počtu. Skvělé číslo přes 250 tisíc výpůjček ukazuje, že výměna běžných kol za ta s elektrickou pomocí se před čtyřmi lety ukázala jako správné rozhodnutí, stejně jako výběr provozovatele nextbike, který patří ke světové špičce. Službu se snažíme průběžně zdokonalovat a doplňovat stanice tak, aby uživatelé našli kola a dorazili k cíli v co nejmenší docházkové vzdálenosti,“ říká primátor města Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).

Počet uživatelů sdílených elektrokol v roce 2024 vzrostl téměř o čtvrtinu na celkových 13 894 cyklistů, kteří loni najeli celkem 132 tisíc kilometrů. Pro zajímavost – to je vzdálenost, jako kdyby více než třikrát po rovníku objeli zeměkouli.

Za loňský rok Kladeňáci uskutečnili celkem přes 78 tisíc jízd o průměrné vzdálenosti 1,7 kilometru. Nejoblíbenější čas výpůjček je okolo 18. hodiny, přes 80 procent jízd trvá méně než čtvrt hodiny. Nejvíce výpůjček monitoring zaznamenal v srpnu (11 122), rekordmanem mezi dny byla se 641 výpůjčkami sobota 7. září, tedy středobod Dnů města Kladna.

Sdílená kola jsou vhodným prostředkem, jak se rychle, zdravě a ekologicky pohybovat po městě. Oproti jízdě autem Kladeňáci loni volbou sdíleného elektrokola pro svou cestu po městě ušetřili 20 662 kilogramů oxidu uhličitého. Jeho stejné množství by po dobu jednoho roku vstřebával z ovzduší městský park s 949 vzrostlými stromy.

Nejvíce vytíženými místy co do počtu výpůjček a vrácení byly terminály na náměstí Sítná a u Městského stadionu Sletiště. Odráží i Kladeňáky nejčastěji volené trasy, jimiž jsou jízdy ze Sítné do Obchodního centra Central nebo ze Sítné na Sletiště. Třetím nejvyužívanějším stanoviště se nachází v ulici Cyrila Boudy, odkud startuje i třetí nejpopulárnější trasa směřující rovněž na Sletiště.

Ke kladenskému systému sdílených elektrokol se loni přidala i obec Vinařice a její obyvatelé si službu rovněž oblíbili, letos se připojí město Stochov. „Nadále si přeji, abychom elektrokoly propojili Kladno s více okolními obcemi a jsme připraveni nést část nákladů na svých bedrech. Věřím, že další představitelé obcí začínají více vnímat výhody této alternativní dopravy,“ vysvětluje kladenský primátor Volf.