Zkusíme pro naše čtenáře co nejjednodušeji shrnout složitý, zhruba roční spor. Středočeský kraj vytvořil takzvané Standardy dopravní obslužnosti a požadoval po Kladnu doplácet milionové částky za autobusy jezdící mimo město. Kladno tuto novinku zcela odmítlo s odůvodněním, že jde o špatně připravený „paskvil“ a ze zákona jednoduše musí meziměstskou dopravu platit kraj. Následně přišel krajský „trest“ vůči Kladnu a politický nátlak. Na začátku loňského školního roku a dva týdny před komunálními volbami kraj omezil důležité meziměstské linky a lidé se začali trápit v přecpaných autobusech. Kladno muselo bránit svá práva a práva svých občanů soudní cestou a jeho žaloby či stížnostmi byly průběžně několika institucemi včetně krajského soudu odmítány. (To znamená, že se jimi nechtěli zabývat, pozn. redakce.)

Průlom přišel až nyní, kdy Nejvyšší správní soud jasně řekl, že kraj jednal protizákonně, vrátil věc krajskému soudu a řekl mu: Za prvé, žalobou se musíš zabývat, a za druhé ti uděluji jasnou instrukci, jak máš spor posoudit. Snad se tedy právní bitva, na níž bohužel doplácí kladenští cestující, blíží do finále. Podle primátora Volfa je aktuálně nejdůležitější, aby kraj po seznámení s jednoznačným rozsudkem neprodleně vrátil dopravní obslužnost zejména mezi Kladnem a Prahou do původního stavu: „Obslužnost zajišťovaná krajem je zcela nedostatečná a nachází se v tristním stavu. Kraj by si měl konečně tento stav uvědomit, s ohledem na rozsudek Nejvyššího správního soudu za něj přijmout odpovědnost, zjednat nápravu a současně započít řešit věci veřejné v souladu s právními předpisy, čemuž tak dosud není.