Jaké služby vaše společnost zajišťuje?
Zabezpečujeme hlavní dvě činnosti. Pro prvního objednavatele, Magistrát města Kladna, zajišťujeme městskou hromadnou dopravu. Do ní je zařazeno celkem padesát autobusů. Druhou naší hlavní činností je příměstská doprava v systému Pražské integrované dopravy, kde je objednavatelem Krajský úřad Středočeského kraje a Magistrát hlavního města Prahy, potažmo jejich organizátoři, tedy IDSK a ROPID. Zde zajišťujeme vypravení asi sto dvaceti autobusů. V uplynulých dnech ovšem probíhalo výběrové řízení na provozování dopravy v tomto systému od 1. prosince 2024 na dalších deset let. V něm jsme byli velmi úspěšní. Nejenže jsme obhájili všechny oblasti, v nichž dopravu zajišťujeme, ale také jsme toto území ještě o asi dvacet procent zvýšili. Díky tomu se počet vypravených busů zvedne o pětadvacet či třicet vozidel. Z našeho kladenského areálu bude tedy vypravováno celkem okolo dvou stovek autobusů.
V jaké situaci je aktuálně kladenská městská doprava?
Městská doprava na Kladně je v současné době stabilizovaná, to znamená, že vyhovuje potřebám města. Aktuálně řešíme tak, jako i v jiných oblastech, krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé změny. Mezi ty krátkodobé patří reakce na uzavírky ve městě, v rámci těch střednědobých je potřeba reagovat na výstavbu nových průmyslových zón, obytných celků a tak dále, kde je následně potřeba zajistit obslužnost. Dlouhodobý cíl se týká dokončení modernizace železnice na Prahu. Po jejím zprovoznění totiž dojde k omezení přímých autobusů, tak jak je avizováno, mezi Kladnem a Prahou a my, podle toho, co jsme vypočítali, budeme muset cestující navážet na železnici v ranní a odpolední dopravní špičce v intervalu okolo čtyř minut.
Registrujete stoupající nebo klesající tendenci využívání MHD?
Počet pasažérů v MHD se dlouhodobě mírně zvyšuje. Každý měsíc převezeme v autobusech po Kladně asi milion cestujících.
Zmínil jste modernizaci železnice. Jak moc vám komplikují život uzavírky s ní spojené?
Uzavírka spojená s výstavbou železnice je pro nás úplně stejná jako ta, která je způsobena běžnou opravou silnic. Pravda je, že nyní jsou uzavírky kvůli stavbě železnice častější, na druhou stranu musím říct, že o nich víme relativně dlouho dopředu. Koordinace mezi stavbou, městem a námi funguje. Nikdy se tedy nestane, že bychom například zcela přestali obsluhovat nějakou z městských částí.
V dnešní době je kladen velký důraz na takzvaně čistou dopravu. Jdete tímhle směrem i vy?
Ano. V roce 2010 jsme přešli na pohon CNG, abychom podpořili zlepšení ovzduší na Kladně. Období plynové dopravy v našem městě však pomalu ale jistě končí. V současné době začíná éra čistého provozu, do něhož se řadí elektřina a vodík. Jak Bruselem, tak naší legislativou, máme určená procenta, kolik objemu dopravy na čistý provoz musí přejít. V současné době navíc vycházíme i z plánu udržitelné mobility města Kladna, podle něhož by po roce 2030 měla být městská hromadná doprava provozována jen čistými vozidly.
Jakou cestu jste zvolili?
Zvolili jsme cestu elektrobusů, přičemž jsme využili toho, že na Kladně je dobrý zdroj energie, tedy teplárna. Došlo k součinnosti magistrátu jako objednatele a nás jako dopravce. Od roku 2021 jezdí po Kladně, přesněji lince 610 mezi sídlištěm Kročehlavy a centrem města, první dva elektrobusy. Teď momentálně realizujeme projekt, v rámci něhož uvedeme do provozu v Kladně celkem šestnáct elektrobusů. Jedná se o osm elektrobusů standardní dvanáctimetrové délky a osm kloubových elektrobusů, které budou vůbec prvními elektrobusy tohoto typu v celé České republice.
Můžete nám tenhle projekt více přiblížit?
Projekt má tři části. První je samotný nákup elektrobusů, ve druhé je nutné vybudovat dobíjecí stanice v sousedství teplárny v Dubí, třetí částí bude vybudování rychlodobíječky, která bude pomocí pantografu dobíjet elektrobusy v rámci provozního dne. U elektrobusů je po nočním pomalém dobíjení požadavek, aby ujely asi sto osmdesát až dvě stě kilometrů, což vystačí u řady turnusů na ranní nebo dopolední část. Energii na zbytek dne tak budeme muset dobíjet pomocí pantografů ze čtyřpólového kontaktu. Ty budou umístěny na Okrsku 4 v místě bývalé točny MHD. K tomuto kroku jsme přikročili z důvodu, abychom místo cestujících nemuseli vozit váhu baterií.
Jak jste daleko s realizací tohoto projektu?
Teď jím žijeme. První část, o které jsem mluvil, již máme splněnou. Vybrali jsme elektrobusy, které nám jsou právě dodávány. V posledním týdnu měsíce června přijelo prvních osm standardních krátkých elektrobusů, v druhém červencovém týdnu byly dodány také tři kloubové. Zbytek by měl být dodán v průběhu prázdnin. Hotovou máme i druhou část, v Dubí jsme vybudovali celkem devět nabíječek. Třetí část je ve fázi výběru dodavatele.
Kdy budou nové elektrobusy uvedeny do provozu?
Aktuálně se s novými elektrobusy seznamujeme. Učíme se technickou obsluhu a systém dobíjení. Zároveň si s nimi musíme cvičně projet kladenské linky. Cílem je, že elektrobusy standardní délky budou nasazeny na linku 606, ty kloubové budou obsluhovat linku 603. Od září by měly být nové elektrobusy plně nasazeny do provozu.
Jak vysoká je pořizovací cena elektrobusu v porovnání s běžným dieselovým busem?
V současné době jsou elektrobusy stále o více než polovinu dražší než standardní dieselové nebo plynové busy. My však na pořízení elektrobusů využíváme peníze z evropských fondů, bez nichž bychom je nebyli schopni pořizovat. V souvislosti s pořizováním elektrobusů podstupujeme také další kroky. Už máme vybraného dodavatele, který nám během měsíce či dvou začne na budovy v našem areálu instalovat fotovoltaické panely, čímž si budeme trochu pomáhat při získávání energie právě pro elektrobusy.
Pozná cestující rozdíl v tom, jestli jede autobusem na naftu, zemní plyn nebo elektřinu?
Samotný cestující pocítí jediný rozdíl, a to ten, že bus neuslyší. Toť vše. (směje se)
Došlo již v Kladně k nějaké nehodě autobusu spojené právě s tím, že by řidič nebo chodec vozidlo neslyšel?
Dva elektrobusy v Kladně provozujeme již třetím rokem a ještě jsme neevidovali ani jednu nehodu, která by souvisela s tím, že elektrobus není hlučný a někdo ho proto neslyšel.
V oboru autobusové dopravy působíte již čtyřicet let. V čem se podle vás nejvíce změnil?
Za ta léta se změnila především struktura poptávky a technický stav autobusů. Když jsem začínal, žilo Kladensko zejména hutěmi a doly. Provoz autobusů byl kvůli tomu směřovaný především k hodinám, kdy lidé jezdili do práce nebo z práce, tedy v 6, 14 a 22 hodin. To byla alfa a omega. Postupem let se to ale změnilo, začátek pracovních dob v jednotlivých firmách se liší, a tak se struktura dopravy hodně zploštěla. Velmi se změnil také vozový park. Dříve byly unifikované autobusy jedné řady, které měly schůdky a vysokou podlahu. Komfort současných nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů se s tím vůbec nedá srovnat. Velmi se změnilo také pracoviště řidiče. V současné době je díky posilovačům ovládání autobusu velmi podobné řízení osobního automobilu. I proto se nám hlásí čím dál tím více řidiček, což byla v minulosti spíše rarita. Řízení autobusů byla doména mužů, ale to už neplatí. V současné době zaměstnáváme 21 řidiček a 298 řidičů.
Často je prezentováno, že je řidičů autobusů nedostatek. Souhlasíte?
Tak, jako i v jiných profesích, je na českém trhu pracovní síly v pozici řidič hluchý prostor. Řidiči obecně nejsou. Pracovní doba řidiče není pravidelná, což pro většinu zaměstnanců není populární. Řidič autobusu musí v práci začínat dříve než všichni ostatní a navíc také končí déle než všechny ostatní profese. Druhým argumentem, proč řidiči chybí, je fakt, že dříve bylo mnoho řidičů, kteří si udělali řidičský průkaz v rámci základní vojenské služby.
Znamená to, že i vaše společnost nemá dostatečný počet řidičů?
Počet řidičů a řidiček máme aktuálně dostatečný na to, abychom zajišťovali objem dopravy, který máme nasmlouvaný. V souvislosti se zmiňovaným prosincovým nárůstem objemu zajišťované dopravy však intenzivně pracujeme na tom, abychom jejich počet navýšili. Jak již jsem ovšem zmínil, trh je v celé republice dost rozebraný, a tak saháme i po zahraničních pracovnících.
Řidičů tedy není nikdy dost...
Ano, řidičů opravdu není nikdy dost… a nevím, jak se bude situace vyvíjet dál, protože průměrný věk našich řidičů autobusu se pořád pohybuje kolem padesáti let.
Hlásí se vám mladí zájemci?
Některé mladé zájemce o řízení autobusu tu máme. Dokonce někteří jsou u nás zaměstnaní na jiné pozici a čekají, až jim věk umožní sednout za volant. Řídit autobus je totiž stále možné až od jednadvaceti let. V minulosti jsme dokonce vyvíjeli tlak na to, aby prošlo snížení minimálního věku řidiče autobusu s tím, že by mladší řidiči měli různá omezení, třeba by mohli řídit jen malé autobusy nebo obsluhovat jen městské linky, ale zatím jsme bohužel neuspěli. Doufám, že se ale tohle téma brzy opět otevře. Z mého pohledu je to pro naší oblast nutná změna.
Když bych k vám chtěl jít pracovat jako řidič autobusu, musím mít řidičský průkaz na autobus?
Ne, stačí, když k nám přijdete a budete mít zájem. Potenciálnímu zájemci o řízení autobusu jsme připraveni pomoci, a to jak administrativně, tak finančně. Pokud k nám přijde člověk s řidičským oprávněním skupiny B, potažmo C, tak jsme mu schopni zajistit u nasmlouvaných autoškol školení a získání řidičského oprávnění pro skupinu D. Zároveň mu zajistíme i to, aby prošel profesním školením. Tato oprávnění mu navíc i za to, že pro nás určitou dobu bude pracovat, zaplatíme.
Jak dlouho tenhle proces trvá?
Školení, jízd a zkoušek je hodně, obecně se dá ale říct, že za tři měsíce si může poprvé řidič sám sednout za volant některého z našich autobusů a vézt první cestující.
Náš rozhovor je u konce… co byste vzkázal kladenským cestujícím?
Na všechny cestující se těšíme. Doufám, že s našimi službami budou spokojeni a s novými autobusy, které pořizujeme, se jim bude příjemně cestovat.