Kladenská MHD stojí na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjelo 16 komfortních elektrobusů za celkem 232 milionů korun. V českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázový nákup elektrobusů pro městský provoz. Polovina vozů je navíc kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy. Unikátní je i dobíjecí infrastruktura. V Dubské ulici poblíž areálu Teplárny Kladno vznikl areál čítající devět ultrarychlých dobíjecích stojanů, který počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.
Provoz městské dopravy v Kladně je ekologický už několik let. Před nasazením nových elektrobusů ho zajišťovaly autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které od roku 2021 obsluhovaly linku 610 přes centrum města. Akvizice 16 nových elektrobusů je tak zásadním krokem vstříc zajištění provozu čistě elektrickými vozy do roku 2030, což je cílem města, dopravce a dalších partnerů.
„Městská hromadná doprava je službou pro občany a nové elektrobusy zvyšují komfort cestování, což vítám a těší mě to. Musím využít příležitosti a ocenit úsilí pana ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy, který tomuto projektu věnoval značné úsilí a dokázal jej dotáhnout do konce. Držím palce, aby se elektrobusy osvědčily podle představ a plnohodnotně naplnily svůj účel,“ říká primátor města Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).
„Všech 16 nových elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy a pokračuje: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září jsme zahájili ostrý provoz.“
Celkové náklady na pořízení nových elektrobusů pro Kladno Arriva vyčíslila na 232 milionů korun, přičemž 162 milionů činí unijní dotace a z vlastních zdrojů doplatila Arriva 69 milionů. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se postará devět ultrarychlých stojanů. Ty se nacházejí v blízkosti Teplárny Kladno a každý z nich má výkon 150 kilowattů. Společně utvářejí největší dobíjecí centrum pro elektrobusy v Čechách.
„Elektrifikace městské hromadné dopravy v Kladně nám dává smysl a rádi jsme byli součástí tohoto projektu. Pokud by se měla dobíjecí infrastruktura do budoucna dále rozšiřovat, jsme opět připraveni podat pomocnou ruku,“ říká Michal Hons, generální ředitel Teplárny Kladno.
S novými elektrobusy se cestující mohou setkat na nejrůznějších linkách, velkokapacitní kloubové vozy obsluhují především linku 603. „Na některých spojích se ale kloubové elektrobusy objevují i na lince 601 nebo na dalších. Zkrátka je nasazujeme tam, kde to frekvence vyžaduje,“ říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva.