Obnovení provozu na trati Kladno – Kladno-Ostrovec

První vlakové soupravy po nově položené dvojkolejce projely v polovině letních prázdnin. Kladenský úsek je tak na trase z největšího města Středočeského kraje na pražské Masarykovo nádraží jedním z prvních takřka dokončených. Zdvojkolejnění a budoucí elektrifikace trati zajistí zvýšení její propustnosti i traťové rychlosti. Nově vybudované stanice a zastávky poskytnou cestujícím odpovídající komfort a v neposlední řadě dojde k lepšímu propojení železniční a autobusové dopravy vytvořením přestupního terminálu na zastávce Kladno-město. Půjde-li vše podle plánů, do centra Prahy, a zřejmě i přímo na letiště, se cestující z Kladna svezou v roce 2030.

Nové dopravní stavby jako součást rekonstrukce železnice

Na jaře 2024 se řidičům otevřel nový podjezd při Jateční ulici, který vznikl přeložkou silnice z Velké Dobré. Ta do té doby překonávala železnici úrovňovým křížením v dnes už zaslepené ulici Petra Bezruče. Novostavba odstranila jedno z významných kolizních míst na kladenských silnicích a její vyústění na nově vzniklý kruhový objezd u Sportovního gymnázia proměnilo logiku dopravních toků.

Další kolizní místo, které v návaznosti na rekonstrukci železnice zmizí, je čtyřkolejný přejezd ve Wolkerově ulici. Vlak už tak jezdí po nové mostní konstrukci, pod níž by v příštích měsících měla být svedena silnice.

Významnými stavbami jsou také podchody pro pěší. V plném proudu jsou práce v ulici Milady Horákové, kde chodba spojí nová nástupiště s přednádražním parkem, a připravena k zahájení v roce 2025 je i stavba podchodu pod ulicí Sportovců, který propojí zimní stadion se Sletištěm. Mezitím se chystá také výstavba nové výpravní budovy v železniční stanici Kladno – hotovo by mělo být do konce roku 2026.

Rekonstrukce třídy TGM postoupila do další etapy

Probíhající rekonstrukce pěší zóny v centru města pokročila až po ulici Ivana Olbrachta. Od náměstí Svobody po konec pěší zóny se vyměnilo zhruba osm tisíc metrů čtverečních dlažby. Město ji osadilo novými lavičkami, interaktivními informačními tabulemi, koši a nově i stromořadím. Rekonstrukcí prošla také vozovka a chodníky v ulici Plk. Stříbrného, která vede mezi náměstím Starosty Pavla a Poštovním náměstím, jehož revitalizace je součástí další revitalizace městského centra, stejně jako oprava ulice Zádušní. Ta byla v úseku od ulice Pod zámkem po Havířskou ulici zahájena už na podzim tohoto roku a v roce 2025 bude pokračovat dále kolem Kladenského zámku až po náměstí.

Začala proměna Zámecké zahrady, Stodola ožije

V rámci zkrášlení městského centra začaly v září 2024 práce na kompletní rekonstrukci zahrady Kladenského zámku. Její koncept zůstane beze změn, ochráněny a zachovány budou všechny stromy, mírně se rozšíří záhony a přibudou lavičky. Předlážděny budou veškeré zpevněné plochy a celkového zpevnění se dočká prostor v sousedství medvědária, který v letních měsících hostí koncerty a další společenské a kulturní akce. V rámci rekonstrukce dojde ke zlepšení bezbariérové přístupnosti areálu a nejvýznamnější změnou bude obnova Stodoly, která bude zahájena v roce 2025 a roky nevyužitý objekt promění v multifunkční kulturní sál.

Nové elektrobusy a velkokapacitní dobíjecí stanice

Do ulic města vyjelo v roce 2024 16 nových elektrobusů obsluhujících linky městské hromadné dopravy. Polovina z nich je kloubová, a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy. Unikátní je i dobíjecí infrastruktura. V průmyslové zóně poblíž teplárny vznikl největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách. Čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Provoz městské dopravy v Kladně je ekologický už několik let. Zajišťují ho převážně autobusy na stlačený zemní plyn, od roku 2021 je ale vozový park rozšiřován o vozy na elektrický pohon. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy.

Pokročila rekonstrukce kladenské nemocnice

Po dvou letech náročné rekonstrukce se Oblastní nemocnice Kladno může pochlubit zcela novými prostory v původním bloku C2, kdy od nynějška sídlí urologické, ortopedické i gynekologické ambulance. Ve čtyřpodlažní budově budou dále lůžková oddělení pro všechny zmíněné odbornosti. Nechybí ani gynekologicko-porodnické, dětské oddělení i jednotky intenzivní péče. Dokončená etapa představuje další logický krok v modernizaci monobloku celé nemocnice. Navázala na už opravené objekty C1 a B a novostavbu Centra akutní medicíny.

Komerční výstavba: Nové byty i průmyslové areály

Zrekonstruovaná železnice a dobrá dopravní dostupnost po silnících z Kladna dělají stále vyhledávanější adresu pro nové investory. Řada z nich v roce 2024 ve městě zahájila výstavbu rezidenčních, ale i průmyslových areálů. Nové byty se staví v Americké ulici, poblíž parku Lesík, na Engerthu nebo v prostoru bývalých mrazíren v ulici Ke Stadionu. Finišují práce na novém obytném komplexu v Dubí, desítky nových bytů vyrostly také v sousedství Oazy. V areálu Poldi začala příprava výstavby Panattoni Business Parku, který přinese stovky nových pracovních příležitostí.

Další novinky

Na podzim prošlo dlouho očekávanou revitalizací náměstí Karla Kindla, které je nově dopravně přehlednější a přívětivější k chodcům, dokončena byla rekonstrukce Americké ulice, včetně vybudování nových parkovacích míst a bezpečných přechodů pro pěší. Kladenské hřbitovy se rozrostly o nové kolumbárium poskytující 2280 nových urnových schránek, v Mládežnické ulici město zřídilo nový sběrný dvůr a po 60 letech byl odbahněn Kročehlavský rybník.