Roky dělalo staré nádraží v Bubnech, které cestující z Kladna využívali například při cestě na holešovické výstaviště, železnici akorát ostudu. Tyhle časy jsou ovšem ty tam. „Správa železnic zahajuje provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Metropole se tak po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu. Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra,“ uvedla v tiskové zprávě Správa železnic.
Nově otevřený úsek se bezprostředně dotkne také cestujících z našeho města, protože je součástí budované trasy vedoucí z centra Prahy přes letiště až do Kladna. Prakticky celý zmodernizovaný úsek je postaven na pilířích, v rámci přestavby byl zrušen frekventovaný přejezd v Bubenské ulici. Novinkou je také propojení horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona. „Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nová nádražní budova v Bubnech má dvě stě padesát na padesát metrů, přičemž vlaky nově budou projíždět přímo jejími útrobami. K vlakům se zde cestující dostanou prostřednictvím eskalátorů či výtahů. Vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou. „Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky,“ sdělila Správa Železnic s tím, že celkové náklady na vybudování tohoto projektu se vyšplhaly přes 5,6 miliardy korun.
Kdo by si ale myslel, že kvůli vybudování nového nádraží v Bubnech, musela být zbourána stará nádražní budova, ten se mýlil. Budova je aktuálně přestavována, přičemž nově získá zcela jiné poslání, než tomu bylo doposud. „Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941–1945. Projekt citlivě rozšiřuje původní budovu a zachovává její charakteristické prvky. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky,“ líčí Správa železnic.
Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030. (Správa železnic)