Téma Sítenského mostu, který v Kladně stojí již od roku 1966 a je s výškou patnácti metrů nejvyšším kladenským mostem, je diskutováno již několik let. Mezi veřejnost se postupně dostávaly zprávy o tom, že je více než sto metrů dlouhý most spojující centrum a Sítnou v havarijním stavu, oprava není možná, a tak bude muset být kompletně stržen a postaven jeho bezpilířový nástupce. Nakonec se tak nestane. „Výsledkem souhrnného posudku technického stavu Sítenského mostu, včetně stavebně-technického průzkumu s využitím sondážních vrtů, je konstatování, že konstrukce vnitřních pilířů mostu a jejich založení jsou opravitelné a následně využitelné pro uložení nové vodorovné nosné konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí kladenské radnice Vít Heral s tím, že z hlediska mimořádné kvality betonu jsou sloupy pilířů bezpečně dlouhodobě využitelné.

Most tedy čeká velká rekonstrukce, to je jasné. Čtyři nosné dvojité pilíře však zůstanou zachovány stejně tak, jako čtyři jízdní pruhy a chodníky po obou stranách. „Je logické, ekonomické, ekologické a i s ohledem na stavební práce časově úsporné sloupy pilířů zachovat, vyžadují jen menší opravy a sanování. Most tak dostane novou pouze vodorovnou část,“ popsal Heral, který připomněl, že původní návrh přestavby mostu počítal s bezpilířovým provedením, což je prý podle posudku z výše uvedených důvodů nevhodné a nevýhodné, navíc by to vyžadovalo nový geologický průzkum Sítenského údolí.

Samotné stavební práce by měly začít v roce 2025. „Aktuálně se dělá zaměření mostu, máme už hotový průzkum. Připravujeme všechny podklady pro to, abychom mohli vypsat výběrové řízení,“ nechal se slyšet primátor města Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).

Podle slov primátora bude rekonstrukce stávajícího mostu s využitím existujících pilířů o mnoho levnější, než stavba nového bezpilířového mostu. „Pilíře Sítenský most mít bude. Cena bezpilířové varianty mostu by byla o dost dražší, řádově třeba o dvě stě milionů,“ řekl Volf, který dodal: „Do tří let by měl být most opraven. Počítáme s tím, že rok budeme soutěžit stavební firmu a realizace proběhne během následujícího roku a půl. Každopádně most po rekonstrukci bude vypadat velmi podobně jako vypadá teď.“

Primátor zároveň předem připravil Kladeňáky na dopravní komplikace, které tak velká rekonstrukce s sebou pochopitelně přinese. „Dřív byl plán, že bychom dopravu pouštěli alespoň v jednom směru. Teď však naprosto jistě vím, že na nějaký čas budeme muset most zavřít úplně,“ uvedl Milan Volf.

To nepříjemné dopravní komplikace, které přinášela necelé dva roky řidičům částečná uzavírka mostu ve Slánské ulici v Kladně, jehož vlastníkem je Středočeský kraj, už jsou ty tam. Zdánlivě nekonečná rekonstrukce mostu tyčícího se na trase od kladenského autobusového nádraží ke hřbitovu, kterou provázely nemalé komplikace, je však konečně hotova. Most byl uveden do standardního provozu ve středu 31. května.

Oprava mostu vedoucího přes ulici Pod Zámkem, po kterém vede silnice z kladenského centra ke hřbitovu, do míst, kde se říká Na Cikánce, nebo také do Švermova, začala již v srpnu 2021. Původně se počítalo s tím, že práce budou dokončeny už v polovině roku 2022, ale nestalo se tak. Místo jednoho roku trvala rekonstrukce roky skoro dva. Původní zhotovitelská firma nedokázala dodržet stavební harmonogram a následně dokonce přestala na mostě vykonávat stavební práce úplně, a tak ji byla vypovězena smlouva. Kraj musel hledat jinou firmu, která zakázku dokončí, což celkovou dobu rekonstrukce dosti protáhlo.

Posledním květnovým dnem se ale řidiči konečně dočkali, takže cesta z kladenského centra do Švermova pro ně už není takovým utrpením. Za vleklou rekonstrukci byla často občany kritizována kladenská radnice. Ale neprávem. Opravu totiž neprovádělo Statutární město Kladno, jak si někteří občané mylně mysleli, ale Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje.

Oprava trvala dlouho, ale čas už nikdo nevrátí. Možná se nabízí, abych kritizoval, ale mě teď jen těší, že se most otevírá. Pomůže to dopravě a ulehčí to život zejména Švermovákům,“ reagoval na otevření mostu primátor Volf.