Program Trenéři ve škole vznikl před pěti lety v reakci na neuspokojivou úroveň pohybové gramotnosti dětí v mladším školním věku. Jeho cílem je v dětech vybudovat pozitivní vztah k aktivnímu životnímu stylu, podpořit spontánní sportovní aktivitu a osvěžit hodiny tělesné výchovy tak, aby nebyly strašákem, před nímž se méně nadané děti schovávají, ale prostorem, kde každý může vyniknout a zazářit s ohledem na své fyzické možnosti.

Principem programu je, že jednu ze dvou hodin tělesné výchovy týdně vedou trenéři ze sportovních klubů, kteří před vstupem do programu podstupují speciální školení. Do hodin přinášejí prvky ze své specializace, kterými inspirují nejen děti, ale i pedagožky, které pak druhou hodinu v týdnu vedou samy a často v ní poznatky od trenérů uplatňují.

Kladenští trenéři do škol přinášejí pestrou směsici sportů, která se nadále rozšiřuje. Do hodin docházejí lektoři atletiky, aerobiku, basketbalu, florbalu, fotbalu, ledního hokeje, jógy, in-line bruslení, juda, tance, volejbalu, gymnastiky či skákání přes švihadlo. Jednotlivé sporty se po čtyřech až pěti týdnech střídají, v průběhu školního roku tak děti vyzkouší nejrůznější aktivity.

Program funguje na všech kladenských základních školách už tři roky a město jde v mnoha ohledech ostatním příkladem. Letos v září zapisuje jeden významný primát. Jako první v republice totiž rozšiřuje působnost trenérů od prvních až po páté třídy.

„Pro nadcházející rok máme tým 23 trenérů a trenérek, kteří na 16 školách navštíví týdně přes 140 hodin tělesné výchovy, jichž se bude účastnit více než 3600 dětí. To je ohromný zásah,“ těší kladenského koordinátora projektu Marcela Kučeru a dodává: „Osobně jsem do programu vstupoval s vírou, že se nám děti podaří zaujmout pro pohyb a jsem přesvědčený, že se to daří. Na dětech vidím, jak je tělocvik baví a z vlastního pozorování i ohlasů vím, že se v pohybových dovednostech zlepšují.“ Ve stejném duchu mluví i jeden ze zakladatelů projektu Antonín Barák, který má pro své dojmy oporu v datech.

„Podle našeho dotazníkového šetření se za poslední dva roky vztah dětí k tělocviku výrazně mění. Mají ho opravdu rády. Na otázku, kolikrát týdně by chtěly mít hodinu tělesné výchovy, nejčastěji odpovídají že čtyřikrát nebo pětkrát. Podobně jako v Kladně chceme i v ostatních lokalitách rozšířit působnost až po páté třídy, udržet vysokou kvalitu tandemové výuky a postupně navyšovat počet hodin s pohybovými aktivitami. Děti to náramně potřebují,“ říká Barák.