Silnice, chodníky a parkování – tři věci, které nejčastěji rezonují ve stížnostech obyvatel snad každého města. Kritika bývá oprávněná, stejně jako očekávání, že se věci pohnou kupředu. Jenže opravit celé město nejde ze dne na den.
„Přál bych si, aby to bylo tak jednoduché. Vždy, když někde začneme s rekonstrukcí, ozvou se lidé, proč se nedělá chodník právě před jejich domem. Rozumím jim, ale nejde všechno naráz. Chceme, aby opravy měly hlavu a patu a navazovaly na ostatní investice,“ říká primátor Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno) a podotýká, že je potřeba zohlednit také rozpočet a širší kontext rozvoje města – ať třeba v souvislosti s modernizací železniční trati, nebo ve spojitosti s masivně se rozvíjející bytovou výstavbou. Navzdory složitosti problematiky si letos, stejně jako v předchozích letech, v Kladně nešlo nevšimnout čilého stavebního ruchu.
Letos hotovo: kilometry silnic a nová parkovací místa
V ulici Wednesbury v Kročehlavech letos vzniklo 42 nových parkovacích míst včetně úprav chodníků. V zaslepeném úseku ulice P. Bezruče vzniklo na 30 podélných stání a nový je i chodník, který v brzké budoucnosti propojí centrum a Sítnou s chystanou drážní cyklostezkou.
Nutnou rekonstrukcí prošla komunikace v ulici Zádušní, dokončeny jsou úpravy ve významných úsecích ulic Ke Stadionu, Železničářů, J. Čapka, Vančurova a K Nemocnici. Kompletně hotové jsou opravy v ulici Fr. Kloze a úpravou před depozitářem vědecké knihovny byla dokončena rekonstrukce Divadelní ulice.
Rozpracované a chystané projekty
Z aktuálně probíhajících zmiňme práce v ulicích Holandská a Anglická, kde se kromě chodníků rozšiřují i parkovací kapacity. V návaznosti na modernizaci železnice, ale i nedávno dokončenou úpravu veřejného prostoru na náměstí Karla Kindla, probíhá rekonstrukce ulice L. Zápotockého, na níž navazují práce v ulicích Klikorkova, L. Ševčíka a Tylova. Ještě letos se Kladeňáci dočkají nové vozovky v části ulice J. Elznice a chodníků v ulicích U Hvězdy a J. Vaita.
Do druhé poloviny se přehouply práce na revitalizaci Poštovního náměstí a zahájena byla rozsáhlá rekultivace náměstí Svobody, která zohlední nejen jeho rekreační a reprezentační potenciál, ale i faktickou funkci hlavního přestupního uzlu městské hromadné dopravy.
V nadcházejících měsících budou finišovat práce na výstavbě podchodu mezi zimním stadionem a Sletištěm, v přípravě jsou projekty rekonstrukcí ulic Hřebečská (včetně nového chodníku podél bytového domu u Mety a nových parkovacích míst), úpravy veřejného prostoru v sídlišti Rozdělov-Sever v ulicích K. Tomana a Mládežnická. V příštím roce by měly projít proměnou také ulice Helsinská a Petrohradská, přičemž zejména v Helsinské je počítáno s výrazným nárůstem počtu parkovacích míst.
Opravy nejsou naoko, zní z radnice
Přestože se ve městě opravuje ve vysokém tempu, zůstávají lokality, které na rekonstrukci teprve čekají. „Víme, kde máme resty. Důležité je, aby se práce dělaly poctivě a nejen naoko,“ říká primátor Volf a dodává: „Město Kladno musíme vnímat objektivně jako celek a dbát na jeho rozpočet. Zcela narovinu proto nikdy neuvidíte mě ani mé kolegy obíhat jednotlivé městské části a slibovat nesplnitelné. Naopak, systematicky se zaměříme vždy na to nejpodstatnější.“
Opravy samozřejmě znamenají i dopravní omezení. „Bez nich to ale nejde. Vím, že jsou nepříjemná, ale pro rozvoj města nutná. Kladeňákům děkuji za trpělivost,“ vzkazuje primátor Volf.
Výčet konkrétních investičních akcí nabádá k ohlédnutí. Možná že cesta, po které jste ještě nedávno kličkovali mezi výmoly, je dnes hladká jako stůl a parkovací místo, které jste právě obsadili, tu ještě před rokem nebylo. Obnova komunikací ale není jen otázka výměny asfaltu a dlažby. Je to dlouhodobá investice do komfortu občanů i podoby města jako takového. Kladno se tímto směrem vydalo naplno. Bez velkých gest, ale s viditelnými výsledky.